Tuesday, January 5, 2010

Omamoodi

Nagu ma juba ka varem veidi kirjutanud olen - raamatutel, raamatukogudel ja raamatupoodidel on siin v2he teine roll kui Eestis. Osaliselt kindlasti ka seep2rast, et raamatukogud sisaldavad endas uskumatut filmi- ja muusikavalikut.

N2iteks praegu olen ma ka raamatukogus. Summiti raamatukogu on peaaegu iga p2ev kl 9-21 avatud ja see on otseses m6ttes populaarne koht, kus inimesed vaikselt oma aega veedavad.

Sama on nt New Yorgis asuvate raamatupoodidega. M6ned inimesed l2hevad sinna ja lihtsalt veedavad oma p2eva raamatupoes. See on t2iesti normaalne ja aktsepteeritav n2htus.
Noored ja vanad, seal nad on, kas siis istuvad riiulite vahel p6randal maas (p6randaid katab yldjuhul pehme vaipkate), sohvadel ... v6i sealsamas raamatute keskel asuvas kohvikus ja lihtsalt loevad v6i kirjutavad midagi. Nii et mingis m6ttes siinne raamatupood=raamatukogu, ainus vahe on see, et sealt ei saa midagi laenutada, vaid tuleb osta :)


BLUESTOCKINGS

http://bluestockings.com/

T2iesti suvaline raamatupood, sootuks teistsugune kui need suured ja uhked, l2bi mitme korruse ... tualettide ja puhkenurkadega.

Vaid yks ruum, umbselt raamatuid t2is, leti taga mytsiga tyyp, kes tundub oma elu ja asjadega ylimalt rahul olevat.

*
Omast arust l2ksin ju mingile avalikule yritusele - feministide raamatuklubi diskussioonile, ent leidsin eest sellise koha.

Kell oli sealmaal, et asi peaks kohe kohe pihta hakkama, aga midagi ei toimunud. Ainus, mis mingile yritusele vihjas, oli see, et yhes nurgas oli 2 lauda kokku lykatud ja nende ymber oli 6 tooli.

Korraks tuli vana aasta 6htu meelde, kus olime pika maa maha k6ndinud, et t2iesti tavalisse pubisse j6uda ... aga just siis hakkas vaikselt inimesi ilmuma.

Esialgu ainult 1, siis teine ja m6ne minuti p2rast oli meid kymmekond, hiljem 15. Mytsiga kuti k2est sai sooja juua osta (kuna, nagu ma juba eile kirjutasin, ilm oli t6siselt j2ine) ja seal me siis istusime. Minu elu esimene raamatuklubi :D

Eelarvamus oli see, et sinna ilmuvad sellised hilises keskeas mutikesed, aga ma usun, et ma ei valeta, kui ytlen, et seal oli vaid 1 naine, kes oli yle 45a, ma arvan, et k6ik ylej22nud j2id vahemikku 20-35, aga see polegi tegelt oluline.
Lihtsalt, s6na raamatuklubi seostub minu kui eestlase jaoks sellise prillidega nohikuga, kes k6nnib, raamatud kaenlas ja pilk maas.
Aga nagu ma seda k6ike alustasin - raamatud ja lugemine kui selline on siin otseses m6ttes populaarne - see seletab ehk ka fakti, miks selles poes ymber laua istuv raamatuklubi v2ga erinevaid inimesi kokku t6i !

*
K2sitletavaks raamatuks oli Susan Mausharti "Wifework". Enamik neist, kes tulid, v6tsid oma isiklikud raamatud, kus mitmed kohad 2ra m2rgitud, kotist v2lja ja asi hakkaski pihta.

Mul oli ka see raamat ... raamat, mille ma 5 min tagasi olin k6rvalasuvast riiulist v6tnud ning mille esi- ja tagakaane ning esimesed 4 kl ma l2bi olin j6udnud lugeda, aga ma polnud ainus n-o pooleli vabakuulaja, meid oli lausa 3.
*
Yks p6hjusi, miks see raamat syndis, on asjaolu, et nii USAs kui Inglismaal on abielulahutuste % j6udnud u 50% kanti ning isegi konservatiivses Austraalias on see number j6udnud 36-ni. Ma kyll korra googeldasin, aga eriti ei viitsinud vaeva n2ha, nii et ma ei tea, mis see number Eestis olla v6iks ?!


Autori ja nii m6negi feministi arvates on abielu vajalik ja m6istlik vaid juhul, kui soovitakse lapsi saada. Vastasel juhul on wifework suht m6ttetu amet, mis endale vabatahtlikult kaela peale v6tta :)

Noh, tegelikult sisaldas see umbes poolteist tundi kestev arutelu lisaks uskumatult palju n2iteid ja kysimusi ning m6tteid elust enesest ja mulle meeldis.
Yks mees oli ka seal juturingis - kyll ta v6is targaks saada :))) - ja samas oli n2ha, et nii m6nedki teises meessoost tegelased, kes samal ajal sinna poodi sattusid, kergitasid kulmu ning proovisid end l2hedal asuvate riiulite vahele raamatuid uurima sobitada, et kuulda naiste arvamust abielude ja meeste kohta :D
Samal ajal m6tlesin omaette, et huvitav, kas ja kuidas selline pooleldi spontaanne raamatuklubi Eestis toimiks?
Mis abielude teemat puudutab, siis mul on ses osas niiv6rd-kuiv6rd mingi oma teooria v2lja kujunenud ning p2ris kindlasti ei yhine see radikaalse feminismi omaga, aga eks kunagi n2ha ole, kas see ka paika peab.

Peale l6nasooki ja kirikukontserti ... kiirel-kiirel-ylikiirel sammul Slam Theatre asukohta otsima. Rongijaamast mitte v2ga kaugel, see on positiivne, hiljem hea lyhike maa tagasi tulla.
Suht l2hedal Times Square' ile.
K6nnin, k6nnin, suur hulk erinevaid teatrite majasid, kinosid .. k6ik vilgub ja liigub ymberringi, v2rvid, tuled.
Siis 2kki yks kahtlase v2limusega maja - muigan omaette, sest see on vist 6ige koht. Jap, ma olen kohal - TANK Slam Thatre Contest.

Saal on pisikene ja sume, inimesi pole v2ga palju, aga ikka on. Ma ei saa ikka veel aru, mis ja kuidas toimuma hakkab, aga mind juhatakse ilusti-kenasti oma kohale ning seal ma siis olen.
Kui pikk lugu lyhidalt kokku v6tta, siis ...

See on koht, kus teater synnib sealsamas. Saalis on inimesed, kes on n2idendid kirjutanud ning mitmes eksemplaris oma k2sikirjad kaasa v6tnud. Igast k2sikirjast yks koopia on seal 6htujuhtide laua peal, kust neile suvalises j2rjekorras osutama hakatakse.

Teises karbis on inimeste nimed, kes end sel 6htul n2itlejatena yles on andnud. Meeste sildid on rohelised, naiste omad oranzid, nii et teoreetiliselt on igayhel, kes sealt uksest sisse astus, v6imalik sealsamas n2itlejana yles astuda ?!

Saalis asuvad zurii liikmed, kes on samuti niisama lihtsad inimesed, ainus tingimus, et nad ei tohi olla ei "n2itlejad" ega k2sikirjade kirjutajad.

I round.
7 n2idendit, alustame ...
Nii, vaja on kahte naist ja kahte meest. Inimesed olemas, nyyd saab k2sikirja autor kaheks minutiks s6na, et nii publikule kui n2itlejatele selgitada, mis ja miks. (jap, ka n2itlejad n2evad seda teksti esimest korda elus). Nii, sina oled tugeva prantsuse aktsendiga 2rimees, istud tooli peal, restoranis. Tema on ettekandja, kes ajab parasjagu oma kolleegiga juttu, teemaks on .... alustame lk 4.
Ja algab n2idend, mis kestab ... 3 minutit ! Nii zurii, punktid, j2rgmine ...

II
3 paremat saavad edasi teise roundi, et j2tkata enne pooleli j22nud etendust, ainult et nyyd on neil vahepeal aega 10 min, et omavahel ja k2sikirja autoriga natukene asja arutada.
Nii, igayhel taas 2 min sissejuhatuseks, aga sel korral 5 min etenduse jaoks.


III round
Valitakse v2lja v6itja, kes p22seb edasi kunagi hiljem peetavasse finaali, mille v6itja p22seb n-o p2ris suurele lavale oma tykki m2ngima ?!

T2iesti spontaanne ja lambikas oli kogu see asi, ent nii uskumatu kui see ka pole - k6ik toimis ning kohati tulid p2ris korralikud asjad v2lja! Ent sellised yritused, kus otseses m6ttes suvaline inimene t2navalt v6ib oma kirjutatud etenduse tykikese tuua, milles teine t2iestu suvaline n2itlema hakkab ... tegelt, m6lege, milline v6imalus ... sellistest kohtadest ja "juhustest" on raudselt nii m6nigi t6siselt suur ja kuulus asi alguse saanud.

*
Ja taas leidsin end m6tlemas, et huvitav, kas ja kuidas selline asi Eestis toimiks. Hmmm, ma vist ikka olen hingelt rohkem eestlane kui v2lja paistab :D

Kuna kell oli t6siselt palju ja ma olin sellest kylmast ilmast ning rohketest tegemistest nii v2sinud, siis p6genesin teise roundi poole pealt, kuna tahtsin kl 21:11 rongile j6uda. T6usin vaikselt pysti ning astusin pimedast ruumist koridori valguse k2tte. Hakkasin oma jopet kinni t6mbama, kui avastasin, et yks n2idendi kirjutajatest oli ka minu j2rel saalist 2ra tulnud.

"Hei wait, are you already leaving?"

- Jap, I've got to catch the next train
"But I wanna take you out some night!"
-Sorry ??
" Yes, I am a playwriter"
-So
"I will give you my card and take you out some night, alright? ... wait, I don't have my cards with me."
- No problem, I have to go right now anyway. Bye
*
Ma ei tea, kas ma olin ylbe ... v6ib-olla ... ent ma t6esti ei leia, et ma inetult k2itusin. Ta oli selline u 33-37a, tumedate raamidega prillide ja rohelise 6llepudeliga parajalt matsakas mees ning ok, v2limus v2limuseks, it doesn't matter much, ent juba see viis, kuidas ta k2itus, et hei, I am a playwriter, et tema muudkui aga viib ... v6ib-olla olen ma natsa lollakas, aga viisakas inimene kysib v2hemalt, kas teine tahaks minna?

Omamoodi .... kogu see p2ev oli tegelt nii omamoodi, et ju sel pidi ka selline omamoodi l6pp olema :)))

Fotod:
http://www.liberty.edu/media/images/%5B4952-lg%5DBookstore_Big.jpg
http://ebooksimgs.connect.com/product/400/000/000/000/000/162/164/400000000000000162164_s4.jpg
http://www.careeradviceaustralia.gov.au/images/case_studies/Play.JPG



No comments: