Tuesday, December 29, 2009

Koostööst

K2isin m6ned p2evad tagasi yle pika aja Lihula kooli kodulehel http://www.lihula.edu.ee/www/ ning lugesin sealset yleskutset.

(Kas) kõik me tahame, et Lihulas oleks hea mainega õppimiskallakuga gümnaasium (?)

Olen selle teema peale niiv6rd-kuiv6rd juba ammu m6elnud, et miks ja millal see juhtus, et suur osa Lihula 6pilasi kohalikule gymnaasiumile mis iganes muid koole eelistama hakkasid?

Meie klass oli kunagi yks esimesi, kust see "trend" pihta hakkas. Selle ajani polnud probleemi, oli kuidagi loogiline, et kogu kool sai Lihulas l6petatud.
Mina ja Kreete l2ksime peale 8ndat ning p2ris paljud meie klassikaaslased peale yheksandat klassi minema - mitme inimese jaoks oli see rohkem nagu p6him6tteline kysimus - kuhu iganes, aga minema siit ?! ..isegi, kui see uus kool ei meeldinud v6i l6puks aru saadi, et pole see rohi seal midagi nii palju rohelisem (eriti, kui elamise ja toidu eest p2ris palju maksma pidi) ei tuldud ka tagasi, sest pea kuklas oli ju ometi minema mindud :)))
*
Nyyd, kui ma natsa yle aasta "6petajana" siin Lihula koolis olin (ma kohe ei saa, ma pean neid "jutum2rke" seal kasutama, sest ma ei t6esti ei pea end 6petajaks:), siis leidsin end pisut sarnases olukorras olevat, taas kaheksas klass, ainult et ma ei olnud enam 14, vaid 24 ... kyll aga oli mul terve klassit2is kaheksandikke, kellest paljud unistavad muuhulgas ka sellest, et saaks ometi minema siit Lihulast.
Kellel hinded ja kodune majanduslik olukord v2hegi kannatavad, need kindlasti ka l2hevad. See on neil kusagil kahe k6rva vahel nii k6vasti kinnistunud, et Lihula kool ei ole tasemel, siin ei saa korralikku haridust jne jne.
*
Mine tea, v6ib-olla on neil 6igus (s.t mingil m22ral kindlasti ongi), aga mida nad endale ei teavusta, on see, et sellise kollektiivse m6tteviisiga nad just seda k6ike loovadki - nad ise muudavad keskkonna, kus nad 6pivad, selliseks, et neid ei saagi korralikult 6petada, sest nad ise usuvad, et Lihula koolis ei ole v6imalik 6ppida.
Ma ei tea, kas see jutt on v2ga ebaloogiline, aga nii see on. See on kuidagi nokk kinni - saba lahti olukord.
*
Me v6ime nahast v2lja pugeda ja proovida v2lja m6elda surra-murra lahendusi, aga fakt on see, et seni, kuni 6pilaste peades on pilt, kus Lihula kool = m6ttetu kool, siis ei ole v6imalik suurt midagi muuta, sest tegelikult on ju nemad need, kes kooli kohta k6ige rohkem infot levitavad.

Noored suhtlevad omavahel rohkem kui me arvatagi oskame, info liigub metsiku kiirusega - ja see ei ole nii, et L22nemaa noored omavahel, vaid neil on s6pru ja tuttavaid k6ikjal yle Eesti ning riigipiiridest v2ljaspoolgi ning need jutud, mis nad omavahel ajavad v6i mis arvamused nende endi seas levivad, on nende jaoks oluliselt suurema t2htsusega, kui mistahes reklaamleht, kooli koduleht v6i Teeviit.

Ma ei ole kyll siiani tegelikult aru saanud, miks on vaja oma koolist halvasti r22kida, aga paraku on 6pilaste seas seda negatiivset m6tteviisi Lihula kooli kohta oluliselt rohkem kui positiivset ?!
Ning see ei ole konstruktiivne kriitika, et ok, see v6i teine asi on pahasti, aga kuidas me seda parandada saaksime vms. See on m6nedel juhtudel isegi pigem selline vihane vaen ja p6him6ttekindel trots.
*
See on umbes sama, et ma s6idan Peugeot'iga ning igal v6imalikult korral r22gin k6igile, kui m6ttetu ja jura auto see kuramuse Peugeot ikka on ... et nagu mis m6ttes ? 2ra siis s6ida, kui ei meeldi :))) 6petajana oli mul ka vahest tunne, et ytleks m6nele tegelasele

"mine minema ja 2ra palun tagasi tule - sa ei pea siin koolis k2ima, kui see sinu meelest nii m6ttetu koht on!"
aga ei, ma olin 6petaja ja 6petajad ei tohi selliseid asju oelda :D Naljakas ... asjaolu, et ma olin seal klassi ees ja nende 6petaja, andis justkui m6nedele 6iguse kehvasti oelda v6i niisama naljaviluks ironiseerida.
Nyyd sygisel, kui ma paar kuud niisama Lihula kandis liikvel olin ning vahest kooli sattusin v6i noortemajas neid n2gin - nad k2itusid sootuks teisiti, sest ma polnud enam 6petaja - ma olin nende jaoks taas lihtsalt tavaline inimene ning niisama inimeste suhtes ei ole ilus sedasi k2ituda nagu tunnis ?! Selle peale tekib tahes tahtmata kysimus, et nagu mis m6ttes ??!!
Naljakas ja loll loogika, aga kuidagi sedasi see systeem vist toimib.

Mul ei olnud yldse plaanis seda juttu siia kirjutada, aga kuna ma leidsin nii m6nelegi ylalpool arutletud asjale teoreetilise lahenduse Aivar Halleri blogis, millele Indrek oma blogis viitab (noh, siis, kui Sa veel kirjutada viitsisid:) ja mida ma t2na lugesin ... ning kuna seal on ka yks n2ide just 6petaja ja kooli kohta, siis hakkaski m6te seda rada pidi hargnema.

http://www.haller.ee/blogi/2009/11/20/liiga-vahe-koostood-ja-liiga-palju-konkurentsi/
PS! Indrek, kuidas sa seda lyhikest lingile viitamist tegid,
et ilus j2i, ma ei oska?

Just see koostöö on m2rks6na, kust Lihulal alustada tuleks. See on nii pisikene, tibatillukene koht ning ometi ei suuda teineteise k6rval asuvad yksused ega inimesed nii sageli teineteisega koostööd teha !?
Kokkuv6ttes on k6igil oma roll, nii 6petajatel, 6pilastel, lastevanematel, vallavalitsusel, aga ka erinevatel huviringidel ning absoluutselt k6igel muul, mis Lihulat kui tervikut puudutab. Aga see eeldab ennek6ike seda, et inimesed ise on valmis arenema ja muutuma...samas, olgem ausad - nii mugav on olla seal, kus alati on oldud ja teha seda, mida alati on tehtud ja nii, kuidas seda alati on tehtud - seda isegi siis, kui see soovitud tulemusi ei anna.

See meenutab mulle lugu saiast ja rosterist, mida kunagi yhe N21 plaadi pealt kuulasin.

Ema l6ikab enne saia rosterisse panemist alati saia yhe serva 2ra. Laps vaatab ja kysib:
-Emme, miks sa selle yhe serva 2ra l6ikad?
- Sest ma olen alati sedasi teinud, juba minu ema tegi nii. Ma ei tea, miks, aga kysime tema k2est.
- Vanaema, miks sa alati selle yhe serva 2ra l6ikad?"
- Sest minu ema on alati nii teinud.

Ja arvake, mis lapse vana-vanaema selle peale yles ???
- Ma pidin selle serva 2ra l6ikama, sest mu roster oli liiga v2ike :D

V6ib-olla t2iendan ja toimetan seda ylalpool olevat juttu yhel p2eval - jap, ma olen vist yks v2heseid inimesi, kes tegelikult ka p2ris sageli oma postitusi toimetab, et v6tan midagi v2hemaks, lisan, korjan s6nakordusi v2lja v6i kustutan sootuks - enesekriitika on ala, milles olen kogu aeg v2ga tugev olnud:)

*
Korra tuli mul isegi m6te, et ehk peaks selleks hariduskonverentsiks mingi v2he ametlikuma jutukese kokku panema, millest neil ehk mingit kasu v6iks olla ?!

... aga t2pselt sama v6imalik on see, et ma end sellesse ei sega. Kes teab !?
Oleneb vist sellest, mis tasemel minu veevalaja maailmaparandaja aktiivsus parasjagu on:)
ja yleyldse, v6ib-olla pole minu asi end sellesse k6igesse segada ja siit teiselt poolt ookeani targutama hakata, aga kuna ma suure t6en2osusega siiski peagi m6neks kuuks taas Lihula kooli naasen (kui nad mind ikka veel tahavad:), siis 2kki see siiski on nats ka minu asi.
Eks n2is.

No comments: